Z inovativnim projektom partnerskega kmetovanja – Posvoji kozo proti zaraščanju Krajinskega parka Goričko in novim priložnostim naproti

  • 4

Otvoritev sejma Naturo je zaznamoval posvet o sonaravnem načinu zaščite Krajinskega parka Goričko pred zaraščanjem. Strokovnjaki so izpostavili dobre prakse ohranjanja značilne goričke krajine ter pozornost namenili inovativnem načinu partnerskega kmetovanja – Posvoji kozo. Projekt sirarne Gorički raj, ki je zaživel ob podpori Tuša in s povezovanjem deležnikov, s povečanjem števila drobnice, ponuja učinkovito rešitev pred zaraščanjem Parka.

Krajinski Park Goričko je območje zavarovane narave in kulturna krajina s posebno estetsko vrednostjo, ki pa jo ogroža hitro zaraščanje. Na področju parka je opazen trend izseljevanja in staranja prebivalstva, prisotno pa je tudi  opuščanje kmetovanja in živinoreje, čeprav naravne danosti omogočajo kmetovanje. Z aktivnim vključevanjem javnega Zavoda Krajinski park Goričko so preko projekta pridobili sredstva za ureditev vaške mlekarne v Ratkovcih in s tem omogočil pogoje za predelavo mleka, kar je tamkajšnjemu prebivalstvu omogočilo nove priložnosti. Danes za tradicionalno predelavo mleka živali, ki se pasejo na okoliških travnikih, skrbita zakonca Lazarovski v sklopu prve kmečke sirarne na Goričkem – Gorički raj. Pri tem je prav drobnica odlična rešitev pred zaraščanjem, saj s pašo poleg trave čisti tudi grmovje ter tako na naraven način zaraščeno površino spreminjajo v obdelano površino, ki daje gorički krajini značilen pečat.

Ob prepoznavanju prednosti gojenja drobnice in vse večjem zanimanju za kozje mleko ter izdelke iz njega, so zasnovali inovativen model partnerskega kmetovanja – Posvoji kozo. Ideja temelji na partnerskem kmetovanju, kjer potrošniki z vložkom v posvojitev koze sirarni pomagajo pri širitvi črede koz in njihovi oskrbi, hkrati pa si zagotovijo priložnost za stik z naravo, sveže, tradicionalne domače izdelke, pridelane na sonaravni način ter tako postanejo del širše zgodbe pri ohranjanju Krajinskega parka Goričko, saj lahko posvojene živali tudi obiščejo. Polovica investicije je namenjena vzdrževanju koz, za drugo polovico po si kupci v sirarni ali v izbranih trgovinah Tuš zagotovijo pristne domače izdelke, pri distribuciji katerih igra pomembno vlogo v projektu tudi podjetje Benytrade. Končni kupec mora namreč izdelek dobiti v čim krajšem času, saj imajo tovrstni mlečni izdelki krajši rok trajanja, ker ne vsebujejo kakršnikoli dodatkov.

Po lanskoletni potrditvi ideje v sklopu projekta Agrobiznis, na katerem je zasedla 3. mesto, se letos projekt tudi polno udejanja. Sirarna Gorički raj je namreč bogatejša za novo čredo koz, ki so že dobile prve »posvojitelje«. Prva koza, ki od 10. aprila sliši na ime Agrica, je bila posvojena s strani Pomurskega sejma, ki kot organizator mednarodnega kmetijsko živilskega sejma Agra že več kot 52 let  sledi razvojnim smernicam in novostim na področju kmetijstva in živilsko predelovalne industrije v Sloveniji in svetu.

Izvršna direktorica Pomurskega sejma Mateja Jaklič, je ob priložnosti poudarila: »S posvojitvijo koze podpiramo ta inovativni projekt samooskrbe in ohranjanje slovenskega podeželja ter delovnih mest. Na ta način se tudi vključujemo v partnersko povezovanje vseh deležnikov v oskrbni verigi. Želimo, da bi našemu zgledu sledili vsi, ki prepoznavajo pomen ohranjanja lokalnega gospodarstva

Kozje mleko odlikujejo bogata hranilna vrednost, lahka prebavljivost, nizka alergenost, nižja vsebnost laktoze in holesterola ter druge prednosti. Zaradi njegovih pozitivnih lastnosti ga lahko uporabljajo tudi nekateri alergiki in bolniki z laktozno intoleranco.

»Pri nas je izjemno težko najti čredo koz, s katero bi lahko zadovoljili potrebe širšega slovenskega trga. Investicije v nakup take črede so za nas, male predelovalce, tudi zelo zahtevne. Partnersko sodelovanje nam je bistveno olajšuje, potrošnikom pa omogoča, da si zagotovijo zdrave in kakovostne domače izdelke, hkrati pa vzpostavijo pristen stik z živalmi, naravo in nami, predelovalci Goričkega,« je poudarila Valentina Šeruga Lazarovski iz kmečke sirarne Gorički raj.

»Ključno je, da kakovost izdelkov iz krajinskega parka Goričko spozna čim širši krog potrošnikov. Na ta način krepimo prepoznavnost regije ter s tem k sonaravnemu razvoju spodbujamo tudi druge kmetovalce,« meni Sonja Mauko, direktorica podjetja Benytrade, ki  skrbi  za distribucijo svežih, ročno predelanih mlečnih izdelkov sonaravne pridelave v Tuševe trgovine. Z direktno dostavo zagotavljajo, da so mlečnih izdelki iz Goričkega na Tuševih policah v čim krajšem možnem času ter tako prispevajo h kratkim samooskrbnim verigam.

Širši doprinos projekta pozdravljajo tudi na Ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano. Klemen Brglez iz sektorja za kmetijske trge in Bojana Novak iz sektorja za podeželje, sta izpostavila, da je vizija razvoja slovenskega kmetijstva in prehranske oskrbe usmerjena v trajnostno kmetovanje  in ohranjanje naravne in kulturne dediščine, ki jo predstavlja tudi Krajinski park Goričko. Pri tem ima drobnica pomembno vlogo. »Podobni projekti pomenijo pomemben doprinos k populariziranju samooskrbe z lokalno pridelano hrano. Prav zato so tudi v naslednjem programskem obdobju na voljo različni ukrepi, ki pomagajo k večji poseljenosti drobnice, ekološkem kmetovanju in kratkim samooskrbnim verigam.«

Stanka Dešnik, direktorica Krajinskega parka Goričko, v projektu vidi tudi priložnosti za razvoj regije: »Oživljanje podeželja s sonaravnim kmetovanjem predstavlja tudi priložnost za razvoj zelenega turizma in širjenju ekološke zavesti

Kot odgovoren slovenski trgovec svojo vlogo v domači prehranski verigi prepoznavajo tudi v Tušu, ki s podporo projektu kmečke sirarne Gorički raj še dodatno utrjuje svojo vlogo pri spodbujanju slovenskih proizvajalcev in ponudnikov prehranskih izdelkov. Z lokalnimi dobavitelji sodelujejo od samih začetkov svojega delovanja, že več kot 25 let. Na prodajne police so v sklopu premium blagovne znamke Slovenske dobrote že uspešno vpeljali izdelke iz kravjega mleka Kmečke sirarne Gorički raj, kot so Gorički jogurt, siri in mlečni deserti. S projektom Posvoji kozo stopajo korak dlje in potrošnikom približujejo tudi vrhunske slovenske izdelke iz kozjega mleka.

»Tuš z linijo izdelkov Slovenske dobrote udejanja vizijo in poslanstvo slovenskega trgovca, saj želimo čim več domačih izdelkov najvišje kakovosti ponuditi končnemu kupcu. Projekt Posvoji kozo predstavlja priložnost ponovnega povezovanja narave z ljudmi in spoznavanje izvora hrane. Kupec mora vedeti od kod prihaja zdrava, varna hrana. Dodatno je projekt zgled povezovanja slovenskih vrednot in domačega znanja znotraj celotne prehranske verige – od pridelovalca oziroma predelovalca, distributerja, pa do trgovske police,« projekt pozdravlja Irena Rotar, vodja projekta Spoštujmo slovensko v Tušu.

Zaradi posebnega pomena izdelkov, ki ga imajo pri ohranitvi slovenske tradicije, so izdelki Goričkega raja  vključeni v projekt ohranitve Aljaževega stolpa. Del sredstev od nakupa teh izdelkov je namreč namenjen v sklad za ohranjanje naravne  in kulturne dediščine, ki ga je osnoval Tuš skupaj s slovenskimi dobavitelji.

 

.

< Nazaj

Ostale novice

  • V Tušu se zavedamo velike izpostavljenosti zdravstvenih delavcev v času epidemije COVID. V zahvalo za njihov trud, čas in požrtvovalnost v težkih pogojih dela smo darovali pakete z dobrotami Tuš izdelkov.

  • 15

    V Tušu ponosno stopamo v 18. leto dobrodelnega projekta Pričarajmo nasmeh. Letos bomo morske počitnice ob pomoči partnerjev in kupcev omogočili 250 otrokom iz socialno ogroženih družin iz vse Slovenije. Otroci bodo v Mladinskem letovišču in zdravilišču Rdečega križa Slovenije na Debelem rtiču preživeli teden dni, poln brezskrbnih morskih radostih, … Več

  • 11

    V Tušu smo skladno s sodobnimi trendi nakupovanja v Petrovčah odprli nov market. Prebivalcem v Savinjski dolini je zdaj čisto blizu doma na voljo market za priročne, vsakodnevne nakupe, kjer najdejo vse za dom in gospodinjstvo.